Tohle letí! Trendy v HR podle Petra Skondrojanise

HR svět nikdy nespí. Co se v poslední době nejvíc řeší? Inspirujte se pohledem Petra Skondrojanise z prémiového HR portálu Cocuma, který největším českým firmám i startupům radí, jak přilákat ty správné lidi.

Jak je rok dlouhý, tvoří Petr Skondrojanis profily společností, které Cocuma prezentuje na svém portálu. Kandidáty se snaží lákat na autentické výpovědi zaměstnanců, zná kouzlo zajímavého detailu a otevřenosti. Za sebou má už tisíce rozhovorů. S Petrem jsme se potkali ke konci roku 2024 v pražském Impact HUBu, kde má Cocuma svou Klubovnu. Do pohodlných ušáků jsme se posadili jen krátce poté, co si Petr o firemní kultuře povídal se společností Air Bank. A právě kolem téhle banky se povídání dost točilo. Jdeme na příklady z praxe?

1. Firemní kultura jako příběh

Dneska už nestačí mít prostě jen dobrou firemní kulturu. Firma musí vytvořit silný příběh, kterého chtějí být zaměstnanci součástí. Zaměstnanci se nechtějí stát pouhým kolečkem ve stroji. „Hledají smysl – něco, co je spojí s firmou na hlubší úrovni,” říká Petr Skondrojanis. Co může být takovým smyslem? Třeba že vytváříte přátelskou, neformální banku a lidem opravdu pomáháte, aby dovedli jednodušeji spravovat finance. K tomuto cíli pak směřují veškeré vaše aktivity. Držíte zkrátka jednotný storytelling značky. Ať už prostřednictvím sociálních sítí, onboardingových materiálů, nebo interní komunikace.

Příběh, který rezonuje, udrží lidi zapojené a je pravděpodobnější, že se v práci budou víc angažovat. S dobře postaveným příběhem se dokážou ztotožnit i řadoví zaměstnanci, kteří se možná přímo nepodílí na vzniku produktu, ale přesně ví, kam firma směřuje. Jsou hrdí na úspěch, který produkt sklízí, a záleží jim na něm.

„Firmy často nemají vizi. Ale právě vize tvoří základ příběhu a je atraktivní pro lidi uvnitř, protože je dostatečně ambiciózní, pochopitelná a smysluplná.”

2. Zážitek nejen pro zákazníky, ale i pro zaměstnance

Jak odlišit banku od banky, když všechny nabízí téměř totéž? Odpověď zní: Vsaďte na experience management, tedy řízení a optimalizaci zážitku. Zaměřte se nejen na zážitek, který s vaší značkou prožívají klienti, ale i zaměstnanci či dodavatelé. „To, jak se cítí firma uvnitř, přímo ovlivňuje, jaké služby a produkty tvoří navenek,“ vysvětluje Petr Skondrojanis a přidává svou nedávnou zkušenost: „O Vánocích jsem stál ve frontě v prodejně Naše maso od Ambiente. Byla zima, fronta byla dlouhá, přesto jsem si ji užil. Protože uvnitř někdo chápal, co zažívám, a chtěl mi vytvořit jiný zážitek. A tak jeden ze zaměstnanců Našeho masa nabízel lidem svařák, hrníček vývaru, ochutnávku uzenin a organizoval frontu. Prostě designovali konkrétní zážitek ve frontě. Pecka!“

3. Integrita mezi vnějším a vnitřním

„To, co firma hlásá ven, musí být pravda i uvnitř. Dnes ještě víc než kdy předtím,“ zdůrazňuje Petr Skondrojanis. Pokud se značka prezentuje jako ekologická, její teambuildingy by neměly zahrnovat jízdu na motokárách, ale spíš třeba výlety do hor. Integrita mezi tím, co firma říká, a co opravdu dělá, je klíčová pro důvěru zaměstnanců.