Julo: A kromě toho jsou všichni lektoři z Red Buttonu sympatičtí lidé. Naši lidé jsou na to totiž dost citliví. Kdyby se jim nelíbili jako osobnosti, tak by to také nefungovalo. A taky se pracuje s velmi širokou škálou myšlenek a filozofií. Je to hezky vyskládané vedle sebe a tvoří to pěkný, eklektický a komplexní program.
Proč je Tatra banka jiná?
Párkrát jste zmiňovali ohledy, ve kterých jsou lidé z Tatra banky specifičtí. Program jste jim chtěli ušít na míru. V čem jsou Tatrabankéři a Raiffaisenbankéři (pozn.: na Slovensku jde o sesterské společnosti) jiní?
Katarína: To jsme se asi špatně vyjádřili, samozřejmě nejsme jiní. Naše specifika definuje kultura, která je všude jiná. Každá organizace má to svoje „aroma“ (úsměv).
Julo: Asi nejvíc nás definuje to, že když má něco stát za to, musí to být náročné. A že není nic staršího než včerejší úspěch, že se neříká ne...
Katarína: Máme zkrátka zažité různé vzorce. Některé nám extrémně pomáhají a odlišují nás od ostatních, některé ale potřebujeme poupravit nebo změnit, abychom mohli jít tam, kam by nás současné nastavení nedokázalo dostat.
Julo: Zároveň máme i dost kritické myšlení, takže naši lidé takzvaně nesežerou všechno. A už vůbec ne nějaké nablýskané pozlátko. Jakmile v tom neucítí hloubku, tak prostě nepřijdou, jak říkala Katarína.
Kataríno, ty jsi v Tatra bance 8 let. Kdy jste se rozhodli, že začnete firemní kulturu měnit?
Katarína: Nešlo ani tak o to „kdy“, ale spíš o „proč právě teď“, „jak“ a „jak rychle“. Vyvolalo to vícero vnějších i vnitřních okolností. Jedním z aspektů byl hromadný příchod mladé generace, která nereaguje na to, že někdo je autorita jen proto, že to má na vizitce. Potom tu byla nízká nezaměstnanost a tím pádem boj o personální zdroje – proč a za čím by měli lidé přijít právě k nám. A samozřejmě sehrála roli byznys stránka – výkon se nedá trvale zvyšovat tím stejným způsobem. V určitém okamžiku musíte najít jinou cestu a změnit strategii.
Julo: Když to trochu odlehčím, tak temná strana síly přestala fungovat (smích).
A chápu to správně, že R(e)BeLeader na tuhle změnu kultury určitým způsobem navazuje?
Julo: Krásně to zapadá do celého puzzle okolo Employer promise, který jsme nastartovali cca před 3 roky. Opravdu nám to mění leadership a je tam úplná shoda s našimi hodnotami a profilem lídra. Zapadá to do sebe jako ozubené kolo a odvádí to dobrou práci.
Katarína: Nic neděláme náhodou. Vzdělávání je ale jen jedna linie, potom je tu strategie a také procesy. To všechno si potřebuje sednout do sebe a vzájemně se podporovat. Jen vzdělávat by bylo velmi málo.