R(e)BeLeader Quest na vlastní kůži aneb Jak Red Button učí leadery z přední slovenské banky?

Když v síti Red Button vznikne unikátní leadershipový program, můžete se spokojit s popisem, že jde o něco výjimečného, co nejde jednoduše popsat. Anebo můžete odjet na Slovensko a poznat program tak zblízka, jak to jenom jde. Já si vybral to druhé a své dojmy z těch 2 intenzivních dnů se pro čtenáře ZOOMu pokusil shrnout do následujících řádků.

Vcházím do místnosti, ve které je zhruba 50 lidí. 1 půlkruh, 7 stolů a u každého z nich sedí jedna posádka, která má přidělenou barvu, a nejbližší stěnu tak zdobí týmem vytvořený plakát. Od barvy se odvíjí i název týmu, takže spolu sousedí Red Zeppelin, Yellow Submarine, Čierna Perla a můj osobní favorit – Růžové Gaťky. Už tady najdeme víc kreativity, než v reklamních spotech většiny bankovního sektoru.


Počkat počkat. R(e)beLeader? Quest? Růžové gaťky? Tenhle exkluzivní leadershipový program jsme popsali v samostatném článku. Takže jestli jste ho nečetli, bude nejlepší začít jím >>


RBL SLOVNÍČEK #1

Posádka: Padesátka účastníků půlročního programu je rozdělena do 7 posádek. Aby zůstal prostor pro zapojení a interakci, cvičení a diskuze probíhají v těchto menších skupinách. Posádky zároveň fungují jako prvek v příběhu ve stylu steampunk, ve kterém si navíc týmy tvoří svoji identitu – tablo.

Tomáš Tureček a Martin Chmelař jsou klíčoví spolutvůrci programu R(e)BeLeader: Quest edition a mě se poštěstilo být zrovna na modulu, kterým společně provázejí. Na první pohled je patrná roky pěstovaná sehranost a mně napadá, že tuhle vzájemnou „chemii“ by jim mohlo závidět nejedno duo televizních komiků.

A tenhle dojem evidentně nemám sám. Během rekapitulace minulého modulu je jejich publikum mezi vlnami aplausu přirovnává právě ke Genzerovi se Suchánkem.


Jak se dali dohromady? Proč byl R(e)BeLeader Quest největší designovou výzvou, před kterou kdy stáli? Cítí se spíš jako Elvis, nebo jako Beatles? Přečtěte si dvojrozhovor se tvůrci programu Tomášem Turečkem a Martinem Chmelařem>>


RBL SLOVNÍČEK #2

Modul: Půlroční program R(e)BeLeader: Quest edition je rozdělen do šesti setkání, kterým se říká moduly. Jeden modul trvá dva dny a v rámci programu jich celkem probíhá šest, přičemž každý z nich rozvíjí jinou oblast leadershipu.

A přichází první překvapení. Manažeři, kteří mají jistě záda prohlá zodpovědností a diáře nacpané k prasknutí, odpovídají na otázky Martina s Tomášem jeden přes druhého a snaží se ostatním sdělit všechny poznatky, které si z minulého modulu odnesli.

Z programu si každý odnáší něco jiného a najde si to, co je pro něj na jeho konkrétní cestě nejdůležitější.

R(e)BeLeader Quest v kontextu čísel

4000 – Tolik zaměstnanců mají dohromady Tatra banka, jedna z největších slovenských bank, a její sesterská Raiffeisen banka, pro něž byl program sestaven.

2017 – Rok, kdy se program rozběhl.

250 – Počet manažerů, kteří jej od té doby absolvovali.

9,81 – Průměrná známka, kterou programu dávají jeho absolventi (na stupnici od 1 do 10).

4 – Počet běhů, které zatím v Tatra bance proběhly. Momentálně probíhá pátý.

Mocná zbraň jménem sdílení

Přesouvám se za první skupinkou. Jde o dost různorodou partu. A to nejen věkově, protože jak vyplývá z diskuze, u jednoho stolu spolu sedí šéfové poboček, manažeři z centrály i členové vysokého managementu. Skoro jako z reklamy na diverzitu.

To už jsou jednotlivé posádky venku a diskutují dále do hloubky o tom, jak se jim dařilo plnit questy z minulého modulu. Z rozhovorů je patrné, že spolu o questech komunikují i mezi moduly během celého trvání programu. Nejen že se tak vzájemně inspirují, ale také utužují vztahy napříč celou firmou.

Na celém sdílení zážitků je tak nejlepší se prostě jenom zaposlouchat. Do radosti z úspěchů a spolupráce, do vzájemného děkování za to, jak jim funguje technika doporučená kolegou…

RBL SLOVNÍČEK #3

Quest: Quest je jasně definovaná výzva, jejímž cílem je na vlastní kůži vyzkoušet a zavést do svých pracovních týmů to, co si účastníci zažijí na setkáních. Vzdělávání tak probíhá praktickou formou i mimo vyhrazené dny.

Na celém sdílení zážitků je tak nejlepší se prostě jenom zaposlouchat. Do radosti z úspěchů a spolupráce, do vzájemného děkování za to, jak jim funguje technika doporučená kolegou…

Všechno přitom pojí jeden společný jmenovatel: Lidštější přístup způsobující lepší spolupráci. A jak se s trochou studu v hlase pochlubí jedna z účastnic, přenáší se to i ven z pracovních týmů. Díky návykům z cvičení zaměřeného na všímavost se jí dokonce zlepšil vztah s nejmladší dcerou.

Quo vadis, Tatra banko?

Po obědě dostává prostor k prezentaci duo z Tatra banky: energická Katarína, která má v nejinovativnější slovenské bance na starosti vzdělávání, a sympaťák Julo, který stojí v čele celého HR.

Program R(e)BeLeader Quest edition vytváří prostor, kde mohou zaměstnanci skrze zážitky absorbovat nejen informace, ale i atmosféru a celkové naladění firmy.

Popisují novou cestu, po které se Tatra banka vydala a na novém směru jim hodně záleží. Jak jinak si vysvětlit, že procházeli všech 6 tisíc odpovědí na otevřené otázky z celofiremního průzkumu. Mě osobně nejvíc zaujala technika, kterou vyzkoušeli v IT oddělení.

Kvůli tomu, že interní systém běhal pomalu, se zaměstnanci na pobočkách dostávali do nepříjemných situací při kontaktu se zákazníky. A tak poslali pár ajťáků na pobočku, aby si sami zažili, jak vypadá „do nekonečna točící se loading kolečko“ s nedočkavým zákazníkem za monitorem.

Tady vnímám další zajímavý efekt R(e)BeLeadera. Je to prostor, kde mohou zaměstnanci skrze zážitky absorbovat nejen informace, ale i atmosféru a celkové naladění firmy. Zkrátka věci, které nezvládne ani ten nejrychlejší chat, e-mail nebo videohovor.

Firemním kulturistou snadno a rychle

Po pauze přichází na scénu po Tomášovi s Martinem třetí navigátor. Protože je tématem modulu firemní kultura, svou prezentaci začíná bývalý šéf českého 3M, David Vrba, kterého jakožto čtenáři ZOOMu možná znáte z jeho pravidelných pondělních Tipů.


Zajímá vás, co si o Questu myslí právě David Vrba, který má jako navigátor pohled trochu zvenku i trochu zevnitř? Jak vytváří svoje cvičení? Přečtěte si rozhovor, který v rámci mého výletu na tento modul vznikl >>


RBL SLOVNÍČEK #5

Navigátor: Každý modul kombinuje minimálně 2 lektory, kteří prezentují odlišné přístupy. Pokaždé jde o experty na dané téma, kteří do workshopů přenáší zkušenosti ze své dlouholeté praxe. Účastníci tak během celého programu nasají to nejlepší až od 12 lídrů ve svých oborech, jejichž vášní je inspirovat a rozvíjet ostatní.

Na Davida padl nelehký úkol. Vysvětlit, co to vlastně ta firemní kultura je. Ten se ale své úlohy ujímá beze strachu a s vizáží i klidem anglického gentlemana míchá koktejl z teorie, konkrétních nástrojů, příkladů z vlastní praxe a cvičení pro účastníky. Protřepat, nemíchat.

I přestože jde o hodně abstraktní téma, David drží pozornost padesátihlavého davu na maximu. Smartphony zůstávají v kapsách a prezentaci narušuje maximálně zvuk propisek jezdících po papíru při výrobě poznámek. Jakmile ale přichází čas na zapojení účastníků, zvuková situace se otáčí o 180 stupňů.

Přednáška plynule přechází v interaktivní část a tatrabankéři na grafiku ledovce zaznamenávají, co pro ně znamená firemní kultura v Tatra bance.

Učení skrze zážitky

Den uhání ve zběsilém tempu dál. Martin s Tomášem s pomocí Františka Koudelky, hokejového nároďáku a staré dobré palcované představují koncept kmenového vůdce (možná znáte z knihy měsíce).

Venku si posádky zkouší pár lehčích vykročení z komfortní zóny, z nichž největší poprask vyvolává maratonský běh. Ze začátku se to všem zdá jako nepředstavitelně vzdálená meta, nakonec ji však tatrabankéři zvládají dohromady jako posádka za necelou půlhodinku. A take-home message o síle spolupráce jim není třeba překládat.

Nejemotivnější zážitek ale mají posádky se svými kormidelníky ještě před sebou. Povídání novinářky a spisovatelky Petry Nagyové, která napsala knihu o přeživší ženě z Osvětimi.

Možná se ptáte, jak se tahle přednáška vzala na leadershipovém programu. Cílem R(e)BeLeadera je dělat z účastníků nejen lepší lídry, ale i lepší lidi – proto je součástí každého modulu přednáška od člověka „zvenku“ se zajímavou zkušeností. Mimo další „výstup z komfortní zóny“ totiž taková tematická vsuvka dokáže skvěle osvěžit myšlenky.


Jak R(e)BeLeader Quest hodnotí na straně klienta? Co všechno přední slovenské bance přinesl? Přečtěte si dvojrozhovor s Katarínou a Juliusem z HR Tatra banky>>


RBL SLOVNÍČEK #6

Kormidelník: V každé posádce je jeden ze členů vybrán jako kormidelník, který vždy zná zadání her a úkolů dopředu. Díky tomu může upřesnit zadání v případě nejasností a pomáhá tak posádce „držet kurz“.

Jaký máme vlastně dopad?

I druhý den je plný různých pohybových aktivit a přednášek navigátorů. „Seznamku“, při níž účastníci představují svá oddělení, aby mu lépe rozuměl zbytek firmy, střídá David Vrba. A tentokrát se zaměřuje na konkrétní nástroje pro zlepšení firemní kultury.

Jsem si jistý, že tohle jste na leadershipovém (a nejspíš ani žádném jiném) školení určitě ještě neviděli.

Mluví o tom, jak moc je lídr „nakažlivý“ pro své okolí a mně najednou dochází, co mají všechny jeho přednášky společného. Většinu konceptů ukazuje na příkladech z vlastní praxe. Ještě přesněji na chybách z vlastní praxe.

A stejně tak si všímám, že když sami účastníci v posádkách diskutují, nebojí se vytáhnout ze skříně své vlastní manažerské kostlivce. Že bych byl snad svědkem nakažlivosti lídra v přímém přenosu?

RBL SLOVNÍČEK #7

Dlouhodobost & opakování: Tyto principy jsou pro RBL Quest klíčové. Díky délce (polovina roku), četnosti (6 setkání) a questům (viz RBL slovníček #3) program působí na účastníky trvale a změna se tak stává udržitelnou.

V následující části Tomáš s Martinem rozesílají týmy do posádek a přichází pohybová aktivita s názvem Sousoší. Jednotlivci zkouší vyjádřit to, co zatím viděli, slyšeli a o čem přemýšleli trošku jinou formou – pohybem. Zajímavá technika, díky které mi spoustu věcí utkvělo v hlavě. A to jsem byl jenom v roli pozorovatele.

I kluci z RainFellows představují konkrétní nástroje, které v jejich týmech fungují. A jestli je vám taky proti srsti, jak se každé mírně upravené technice dává anglický název, jen aby to vypadalo, že jde o největší inovaci od vynálezu internetu, Tomaš s Martinem by vám udělali radost. Jejich oblíbenou metodu si totiž pojmenovali hezky česky „Čulibrk“.

Tady už se dá mluvit o solidním potenciálu ke změně.

Můj osobní highlight je ale ještě něco jiného. Nebudu prozrazovat, co to je, proč se to děje, nebo k čemu to slouží. Ale jsem si jistý, že tohle jste na leadershipovém (a nejspíš ani žádném jiném) školení určitě ještě neviděli<<

RBL SLOVNÍČEK #8

Gamifikace: Celý program je protkán gamifikačními principy. Ty motivují účastníky plnit Questy, sbírat zkušenosti a sdílet je s ostatními.

„To je ta chvíle, kdy nám ženy začnou padat k nohám. :)“ – Martin Chmelař
„To je ta chvíle, kdy nám ženy začnou padat k nohám. :)“ – Martin Chmelař

Na závěr dostávají účastníci za úkol udělat na papír razítko za každého člověka, s nímž se v práci potkávají a mají tak vliv na jeho chování. Když se pak sečte celkový počet všech razítek, docházíme k úctyhodnému číslu 2724. Tady už se dá mluvit o solidním potenciálu ke změně.

A abych to zařadil do celkového kontextu: Jsme na 4. běhu a celá Tatra banka má zhruba 4000 zaměstnanců…

Trochu jiný suvenýr aneb Co jsem si z toho odnesl?

Viděl jsem lidi, kteří si uvědomují vliv a zodpovědnost za své okolí. A jsou nesmírně odhodlaní dokázat velké věci. Ale při tom všem nezapomínají, že oni sami a jejich týmy jsou také jenom lidmi. Se vším dobrým i špatným, co k tomu patří.

Pozorovat tohle učení v přímém přenosu stálo za to. A přitom to nebyly žádné obrovské AHA momenty za zvuků hlasitého a sborového „wow“. Viděl jsem spíš drobné úsměvy a malá pokývání hlavou, které spouštěly u každého něco jiného.

A tak to má být. Protože žádná velká změna se nestane lusknutím prstu nebo mávnutím kouzelného proutku. Změna manažera v lídra není výjimkou.

To je pro mě definice R(e)Be Leadera – neodehrává se jenom na plátně v prezentaci, ale především v hlavách samotných účastníků. Postupně a trvale.


Chci to zažít taky!

1) Jste HRista ve velké firmě a chtěli byste, aby Red Button vytvořil program na míru i pro Vaší organizaci nebo Váš leadershipový tým?

2) Jste manažer či majitel firmy a chcete se zúčastnit unikátního leadershipového programu s kolegy z vedení, v malé skupině nebo jako jednotlivec?

3) Jste z neziskového sektoru a chtěli byste posunout váš leadership na další úroveň za „neziskovou“ cenu? V klasickém běhu máme vždy dvě místa vyhrazená pro neziskovky.

Pokud jste se našli alespoň v jedné z těchto rolí, máme pro vás dobrou zprávu. Právě jsme totiž otevřeli registrace do klasického běhu (kapacita 12–16 míst) na duben 2020. A pokud jde o program na míru pro Vás, diskuzi o Vašich potřebách můžeme začít klidně dnes.

Napište mail s předmětem Chci se dozvědět více o R(e)BeLeaderovi na jan@masek.me a vyladíme spolu detaily spolupráce. Budu se těšit...

Jan Mašek, zakladatel sítě Red Button
+420 724 839 994 | jan@masek.me


Kam dál?

Chcete se o unikátním projektu jménem R(e)BeLeader Quest dozvědět víc? Na ZOOMu najdete další zajímavý obsah – vyssvětlující článek o historii a rozhovor s tvůrci programu.

Proč byl R(e)BeLeader Quest designovou výzvou a klíčovým momentem našich životů?

V roce 2017 stál před Tomášem Turečkem a Martinem Chmelařem z RainFellows nelehký úkol. Přetvořit úspěšný program R(e)BeLeader tak, aby ho mohl absolvovat celý střední management přední slovenské bank…

Jak R(e)BeLeader Quest mění firemní kulturu přední slovenské banky?

Július Benko vede v Tatra bance HR. Katarína Reisenbuchlerová má na starosti vzdělávání. A právě oni dva jsou na straně klienta důležití pro program R(e)BeLeader. Jak hodnotí spolupráci se sítí Red B…

David Vrba: Kéž by R(e)BeLeader existoval v době, kdy jsem byl šéfem

Dříve vedl celou českou pobočku 3M a dnes pomáhá společnostem s firemní kulturou nebo manažerům na cestě k odpovědným lídrům. Mimo jiné působí i jako mentor v unikátním leadership programu R(e)BeLeade…

R(e)BeLeader, manažer 21. století z dílny Red Buttonu

Mění mindsety, akceleruje schopnosti, dodává odvahu a posiluje chuť měnit. V Red Buttonu vznikl jedinečný vzdělávací program R(e)BeLeader, v němž manažeři čelí nečekaným nástrahám, setkáním, silným mo…