Lukáš Kružberský: Bez Romana Stupky by dneska Red Media možná vůbec nebyla

Byznys kouč, mentor a člen sítě Red Button, Roman Stupka, začal před třemi lety spolupráci s digitální agenturou Red Media. Pod svým odborným dohledem ji doprovodil až na výsluní nejúspěšnějších agentur českého trhu. Čtěte dál a dozvíte se, jak se obě strany poznaly, jak jejich spolupráce probíhala a s čím vším Roman v Red Media pomáhal.


Hlavní role

Lukáš Kružberský,

spolumajitel Red Media, největší digitální agentury na českém trhu

Roman Stupka,

byznys kouč a mentor rostoucích firem, člen sítě Red Button

Zápletka

Před třemi lety se aktuálně největší digitální agentura v ČR, Red Media, vznášela nad propastí. V týmu 20 lidí a mezi spolumajiteli skřípající vztahy.

„Měli jsme digitální agenturu, která nám rostla pod rukama. V určitou chvíli jsme zjistili, že narážíme na mraky limitů, které limitují buď růst firmy nebo radost z práce.“

V Red Media (RM) si uvědomili, že potřebují pomoc. Rychle rostoucí firmu chtěli postavit na stabilnější základy. Dle svých slov potřebovali někoho, kdo jejich uhánějící lokomotivě nejenže pomůže vystavět koleje, ale naučí i předpovídat směr jízdy. Už žádné bezmyšlenkovité přitápění pod kotlem.

„Potřebovali jsme někoho, kdo nám bude dělat rozhodčího. A zároveň i takovou dozorčí radu.“
Lukáš Kružberský, Red Media

Problém

Žádná strategie, demotivovaný tým a špatné vztahy mezi majiteli.
Rostoucí firma, která se vymkla své kontrole.

Vztahy

Lukáš a Roman se znali už deset let. Lukáš měl tehdy na starosti spotřebitelský marketing ve Vodafonu, Roman byl generálním ředitelem Ericssonu. Po nějaké době spolu dokonce pracovali v jedné firmě – ETA Hlinsko.

„Roman byl pro mě jeden z nejlepších šéfů, jaké jsem kdy měl. Každý den z toho půl roku byl pro mě inspirací. Stačilo jen koukat a učit se.“

Takže je dost nasnadě, že si při růstové krizi v RM Lukáš vzpomněl právě na Romana, ze kterého se stal zkušený byznys kouč a mentor pomáhající rostoucím firmám.

Vývoj spolupráce

Roman začal cvičeními, během kterých se se spolumajiteli RM snažil rozklíčovat základní problémy, najít pro ně správná řešení a dát jim priority.

„Ten problém jsme si samozřejmě uvědomovali dřív, než k nám Roman přišel. Zkoušeli jsme je řešit vlastními silami, ale nešlo to. Měli jsme zúženou perspektivu. Řešili jsme jen problémy, které byly na stole. Roman nás naučil víc předvídat a věnovat se strategickým prioritám.

Dokázal taky zkultivovat naše debaty a způsob fungování spolumajitelů jako týmu. Vzbudil v nás pocit zodpovědnosti vůči ostatním, schopnost dodávat, co jsme slíbili. Plnit slovo, ale zároveň respektovat osobnosti jiných.“

Lukáš bez nadsázky tvrdí, že Red Media Romanovi vděčí hlavně za to, že se jejich tým spolumajitelů nerozpadl. Naopak je dokázal semknout takovým způsobem, že se z nich stali dobří přátelé.

„Myslím si, že bez Romana by dneska Red Media už možná vůbec nebyla.“
Lukáš Kružberský, Red Media

Přínosy

„Ze začátku byl pro nás obrovský problém připravit se na diskuzi. Naše fungování bylo do té doby postavené na improvizaci. Roman nám našel vhodný kompromis mezi tím, aby ty věci byly kvalitně udělané a aby vůbec byly. V tomhle se projevila jeho empatie nedávat všem svým klientům tričko jedné velikosti. Dokázal přizpůsobit to, co nám říká, tomu, čeho jsme schopní. Na to má perfektní cit.“

Některé schůzky byly zlomové, některé organické. Některé se ale vyvedly tak, že to s celou skupinou hezky zamávalo.

„Jako spolumajitelé jsme si potřebovali vyříkat role, zodpovědnosti a podíly mezi sebou. Do té doby to bylo tabu, kolem kterého jsme našlapovali. Byl to zdroj vnitřní tenze týmu. Roman nás do společně diskuze zkušeně navedl, my jí prošli, nepohádali se, nerozbili firmu a navíc vyšli naprosto spokojení. Dokonce se nám upevnily vztahy i vzájemná důvěra.“

Čísla / před – po

Doba spolupráce: 3 roky (a stále pokračuje)
Počet zaměstnanců: 20 – 55
Obrat: 190 mil. Kč – 500 mil. Kč
Klientská spokojenost (NPS): / – 72

Zlom

V určitou chvíli si spolumajitelé Red Media museli uvědomit, že nejsou jen majitelé, ale i manažeři, kteří mají zodpovědnost vůči svým týmům a zaměstnancům. Následovaly další klíčové debaty, další rozdělování rolí, další vyříkávání očekávání.

„Bylo vidět, že má každý snahu věci držet v rovnováze, abychom mohli fungovat. Od té doby se výrazně zvedla produktivita všech členů v týmu. Rozdělili jsme si role podle silných stránek každého z nás. Zavedli jsme systém reportování a kontroly. Věci si vyříkáváme průběžně.“

„Spokojené klienty dělají spokojení zaměstnanci. Protože v reklamní agentuře je hlavním nositelem firemního DNA zaměstnanec. Budování značky neznamená, že si na dveře dáte plakátek s logem a sloganem, ale to, že svou prací vaši lidi dennodenně žijí. Dokáží pak poskytovat takový klientský servis, který naplňuje příslib značky.“
Lukáš Kružberský, Red Media

Ponaučení

Pro moderní technologickou firmu platí podobná pravidla jako v tradičním byznysu – mít vizi, cíl, jasnou strategii a disciplínu pro její každodenní exekuci.

Výsledek

Když s Romanem Red Media začínala, měla 20 zaměstnanců. Od začátku spolupráce se tohle číslo téměř ztrojnásobilo. Všichni spolumajitelé se naučili lépe rozprostřít práci do svých týmů, pochválit, dobře ohodnotit, nabídnout svým zaměstnancům perspektivu a pomoct jim v rozvoji.

„Naučili jsme se pracovat se strategií. Došlo nám, jak je důležité společně s růstem stavět koleje do budoucna. Jak je potřeba umět odlišovat investice a rozhodnutí v kontextu času. Jak pracovat s klíčovými lidmi. A jak do toho procesu pravidelně zapojovat všechny ostatní zaměstnance.“


Další obsah spojený s Romanem – rozhovory, články a videa – najdete na jeho profilu. Včetně odkazů na jeho další projekty a kontakty.