NICE TO HAVE

Přemýšlení o nice to have věcech se mi objevilo v souvislosti s diskuzemi o krizích ve firmách, které odřezávají vše nepotřebné, aby je překonaly. Častokrát je na prvním místě marketing, vzdělávání nebo některé benefity. Bylo pro mě moc zajímavé vyletět trochu výše a kouknout na to, co odřezáváme nebo jak se chováme při pocitu ohrožení.

Osobně v době ohrožení zapínám jinou rychlost a neřeším už tak moc péči v týmu, ale soustředím se plně na výkon. Mám několikrát ověřeno, že ve výkonu nejde jet do nekonečna a navíc to tempo, které udávám, je tak moc rychlé, že často uvařím lidi kolem sebe.

Naučil jsem se a vlastně se stále učím dodržovat alespoň základní funkce, které musí zůstat, aby se vše nezbořilo jako domeček z karet. Speciálně důležité je to pak u komplikovaných projektů, které míří na dlouhý časový horizont. Jak depresivní a kolik disciplíny je třeba, když máte například projekt s určitou seasonalitou, kde celý rok makám, abych sklidil třeba na konci roku. Nevidět realné výsledky motivaci zrovna nepřidá, a tak právě vzdělávání lidí nebo budování značky přichází na řadu jako první, co se škrtá.

Myslet krátkodobě je asi jedním z parametrů, které krize a ohrožení charakterizuje.

Vítězem ale bývají lidé a firmy, které si dovedou věci pečlivě analyzovat, nepodléhají trendům a jdou si konzistentně za svým.

Krásným příkladem je v současné době krypto nebo některé technologické tituly, které jely na vlně retailových investorů a na vlně toho, že se nám daří. Když lidé cítí cítí přebytek a vše je zalité sluncem, je to vše parádní, stačí ale jeden mráček a vše je jinak. Mrak postupně roste, i když nebezpečí je třeba někde v dálce nebo dokonce vůbec neexistuje. To je ale irelevantní, protože důležitý je ten pocit ohrožení, který umíme krásně, třeba skrze sociální sítě nebo paniku jednotlivých členů týmu, amplifikovat.

Zkoušel jsem hledat to, čím je možné krize překonávat, a vymyslel jsem dva přístupy. Budu vděčný za jakýkoli další, pokud mi pošleš Tvá pozorování. Já přišel na sílu a chytrost. Síla pro mě znamená ostré lokty a nekompromisní přístup v řešení problémů, osekání dodavatelů a ždímání všeho kolem. Chytrost vidím v inovacích a v nalezení nových business modelů a nalezení nových příležitostí ve spolupráci třeba s firmami, které jsou na tom podobně.

Je asi patrné z toho, co píšu, ke které variantě se kloním. Abych mohl být inovativní, je ale třeba se kontinuálně vzdělávat, komunikovat v týmu a ladit se nejen na produktu, ale také na týmové dynamice a fungování.

Z toho, co jsem zatím načerpal, se mě osobně asi nejvíce líbí koncept 6 + 1, kdy se 6 dní věnujeme výkonu, produktu a valíme a jeden den máme na vnitřní záležitosti, vzdělávání, úklid uvnitř týmu nebo třeba hiring a práci na svých sítích (čti sociální kapitál).

Další koncept, který se mi hodně historicky líbí je 70:20:10. 70 % jde na efektivitu, na core produkt a jeho optimalizaci, 20 % výkonu a energie dáváme na jeho vylepšování a 10% jde na disruptivní inovaci.

Všechno jsou to teorie a teprve praxe a naše chování ukáže, co je pro nás nice to have.

_________________________________________________________________________

Tato zamyšlení mi slouží k utříbení myšlenek a zároveň jsou pro mě i tykadlem do světa k dalšímu možnému prohlubování daných témat. Pokud s Vámi text cokoli dělá a jste ochotni věnovat čas a energii jakékoli ucelené reakci, budu za ni v této instantní době, moc rád na mém LinkedIn profilu.

- Honza