SÉRIOVÁ VÝROBA

Stabilita firmy a podnikání se, podle mě, dá měřit jistotou příjmu. Pokud existuje dobře predikovatelný příjem můžeme krásně plánovat, vzdělávat se, inovovat a všechny věci, na které zapomínáme, když se honíme za penězi a prodejem. V poslední době přemýšlím nad obchodem z různých stran a uvědomil jsem si, že vlastně dělám pořád dokola to samé.

Už ve 3M, kdy jsem jako obchodník dostal na starosti divizi komerční grafiky, jsem se snažil se vymanit s prodeje grafického materiálu do DTP studií na výrobu reklamy. Ta totiž byla spojena vždy s nějakým konkrétním projektem, takže predikce byla takřka nemožná. Jasně že jsem měl za ty roky díky datům super přehled, ale nic tam nebylo prostě jisté. Navíc jsme byli v těžce konkurenčním prostředí, takže mohl zakázku na podlahovou grafiku klidně získat na celý rok konkurent. Začal jsem se proto zamýšlet jak z toho ven. Postupně jsme začali s partnery vytvářet grafiky kanceláří a budov, takže jsme se z reklamy dostali také k architektům a developerům. Nakonec jsme našli dokonce s kolegy z automotive způsob, jak dostat pár metrů fólie i do Škodovky a tahle zkušenost mi naprosto otevřela oči. Díky tomu jsme totiž naprosto přesně věděli, že když se vyrobí třeba osm tisíc aut tohoto druhu za rok, budeme tam dodávat x tisíc metrů čtverečních.

Tahle jistota je v podnikání velmi cenná a rozhodně se vyplatí věnovat úsilí budování nějaké takové spolupráci a vyvinout produkt. V našem případě to musela být speciální konstrukce, museli jsme se postarat o výsek, garanci kvality, testování a mnoho dalších věcí. Vlastně jsme najali i nového člověka, který se staral o tento projekt, a po čase si přibral další.

Dostali jsme se od prodeje rolí materiálu distributorovi ke koncovému klientovi s produktem s přidanou hodnotou. Pak jsme se snažili vymyslet něco podobného i s Českými drahami a vlaky, ale tam jsme narazili. Bylo to pro mě zase prozření jiného druhu. O tom zase až někdy jindy.

Ve 3M jsem se naučil mnohému. Někde vzadu v hlavě mi zůstalo budovat a vytvářet “sériovou výrobu”, ideálně ještě s modelem předplatného.

Setkávám se s mnoha skvělými experty na nějakou oblast, kteří častokrát vyměňují peníze za čas. V lepším případě mají své klienty, se kterými spolupracují dlouhodobě, v tom horším musí stále hledat nové zákazníky.

Jsou častokrát závislí na nějakém konkrétním projektu a ten když se odloží, vypadne nebo se prostě něco změní ve světě kolem, jen zamáčknou slzu a znovu musí do boje.

V dnešním světě je přitom spoustu možností, jak si sériovou výrobu zajistit. Když třeba zainvestuji do natočení nějakého kurzu, zajistí mi to stálý příjem bez ohledu na to, zda se lidé mohou nebo nemohou potkávat nebo třeba jestli jsem nemocný nebo s rodinou na dovolené či cestě kolem světa. Samozřejmě, že součástí tvorby není jen to natočení, ale také hledání správného distribučního modelu. Také přemýšlím o tom, kolik lidí můj kurz může zajímat a jak zajistím onu magickou periodicitu, která je podle mě klíčem ke všemu.

Zajistit opakovaný nákup je to, oč tu běží.

Mohu jej docílit v dnešní době skvělou komunitou a dostatečným počtem fanoušků. Tino píše ve své knize Forbidden o “one thousand true friends” a je tam tomuto věnována celá kapitola.

Komunitu vytvářím unikátním produktem nebo dotaženou službou s perfektní péčí a hlavně přidanou hodnotou. Když toto mám, mohu v dalším kroku své další počínání spolutvořit už s nimi. Tím vytvářím ještě pevnější vztah a také další produkty a služby, která to vše ještě zesilují.

Jezdím po firmách a továrnách, kde se děje výroba a řemeslo, a také koukám na čtrnáctiletou dívku, která má na Youtube 250 tisíc fanoušků, které si vybudovala za tři roky. Žijeme ve fascinující době, která poskytuje trochu jinou sériovou výrobu, která je ale častokrát krátkodobá a pomíjivá.

Ideální je propojit možnosti, které máme, s nějakou udržitelnou a trvalou hodnotou.

Napadne Vás člověk nebo firma, která tohle dělá dobře a třeba i využívá subscription model?

_________________________________________________________________________

Tato zamyšlení mi slouží k utříbení myšlenek a zároveň jsou pro mě i tykadlem do světa k dalšímu možnému prohlubování daných témat. Pokud s Vámi text cokoli dělá a jste ochotni věnovat čas a energii jakékoli ucelené reakci, budu za ni v této instantní době, moc rád na mém LinkedIn profilu.

- Honza