Vize, které věří i miliardáři. Aneb jak Učitel naživo Jana Straky pomáhá měnit Česko
Jeho spolužáci sbírají úspěchy v největších světových bankách, konzultačních společnostech „velké čtyřky“ i v Silicon Valley. Jan Straka, který náleží do úzkého klubu českých absolventů Harvardu, se však vydal úplně jinou cestou. Na jejím konci může být Česko, které si přejí všichni – chytřejší, sebevědomější i bohatší.
„Jedním z důvodů, proč jsme došli tak daleko a jsme úspěšní, je to, že nám někteří z nejúspěšnějších českých byznysmenů dávali skvělý feedback, koučovali nás, mentorovali nás,“ popisuje třicátník Straka.
Někdejší člen výběru Forbesu 30 pod 30 stojí za jednou z nejoceňovanějších neziskovek Česka za poslední dobu. Organizace Učitel naživo akcentuje vzdělávání pedagogů a za měřítko toho, jak se jí to daří, lze považovat seznam dárců, kteří ji podporují. Tomáš Čupr, Ondřej Bartoš, Ondřej Fryc, Dušan Šenkypl, Pavel Mucha, Václav Dejčmar… Samé těžké váhy. A to nejsou zdaleka všichni.
Co úspěšné byznysmeny přitahuje? Vize, kterou Straka a další naformulovali. Nejde jen o to, že vzdělání je na prvním místě – ale že prioritou v rámci takového konceptu jsou lidé, učitelé a ředitelé. „Přístupu, kdy je člověk na prvním místě, rozumějí,“ říká Straka o jednáních s českými miliardáři.
Učitel naživo a jeho další projekt Ředitel naživo jsou tak financovány téměř kompletně ze soukromých zdrojů. A vyplatí se jim držet palce, stejně jako těm nejinovativnějším z českých firem. Think tank IDEA při CERGE-EI ve studii z roku 2019 spočítal, že investice do zkvalitnění práce učitelů mohou v horizontu osmdesáti let vygenerovat rozdíl v HDP až 54 bilionů korun. Ano, bilionů.