Brain&Breakfast s Janem Háblem - Na charakteru záleží

Škola má být "dílnou lidskosti", nikoli "mučírnou ducha", říkal před 350 lety J. A. Komenský, a neúnavně trval na tom, že pravé vzdělání znamená "znát dobré, chtít dobré, konat dobré, a to i když se nikdo nedívá". Jak se učí dobro? Jak se formuje dobrá osobnost? Lidskost? Dobrý charakter?

Host této snídaně prof. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. je manžel, otec, pedagog a komeniolog. Po studiích filozofie výchovy při University of Wales působil jako učitel angličtiny, věnoval se výzkumu v Komenského institutu v Praze, přednášel na univerzitách v Hradci Králové a v Ústí nad Labem v oborech na rozhraní pedagogiky, antropologie, etiky a historie vzdělávání. Je autorem titulů odborných i krásných, např. Na charakteru záleží, problém učitelnosti dobra (2020), kterou během snídaně zmiňuje.

Znát dobré, chtít dobré, konat dobré, i když se nikdo nedívá.
Jan Amos Komenský

Proč na charekteru záleží

Otázky z úvodu přednášky jsou sice krátké, ale odpovědi na ně už nikoli. Vedou k dlouhým a hlubokým debatám, proto byl prostor během B&B zodpovědět jen první a poslední z nich:

  • Proč na charakteru záleží?
  • Co je to dobrý charakter?
  • Kdo ho může učit dobro?
  • Lze učit dobro?
  • Jak učit dobro? Jak vychovávat charakter?

Přemýšleli jste někdy nad tím, zda děti díky základnímu vzdělání dostanou to, co potřebují, nebo dostanou to, co společnost potřebuje, zda je výsledný "produkt" v souladu s tím, co je účelem školy? Do základního vzdělání našich dětí investujeme 8000 h. Jistě si představíte několik konkrétních příkladů, které vystihuje citát níže.

Člověk učený, ale nemravný jest břemenem země.
Jan Amos Komenský

Pojďme se společně zasnít. Představte si, že by škola uměla zajistit "produkci" učených lidi, ne jen těch s poznatky, ale i ty s dobrým charakterem. Jak by pak vypadal náš svět, naše společnost, co všechno by mohlo být jinak, kdyby školy produkovaly jen dobré, laskavé, čestné, poctivé, statečné, spravedlivé jednice, kteří rozumí základním morálním hodnotám?

Jak kultivovat charakter

J. A. Komenský se řídil 8 zásadami, na které lze nahlížet dvojí optikou - z pohledu učit někoho a učit sebe. Je potřeba zdůraznit, že níže uvedený seznam zásad nebude stačit pro porozumění. Je příliš velkou zkratkou, proto si pro hlubší vhled a pochopení poslechněte celou přednášku.

  • Autorita - bez úcty k autoritě (se) nelze učit dobro
  • Autonomie - autorita a autonomie se vzájemně nevylučují
  • Návyky - učit se činem
  • Informace - dobrá informace má cenu zlatu
  • Hravost - jako prostředek k učení
  • Přirozenost - všechno má svůj čas
  • Pokání - když sebereflexe neobsáhne vše
  • Vzor - vzor nemusí být úplně vzorný
Jest zapotřebí vzdělávat celého člověka.
Jan Amos Komenský

Zaujalo?

Užijte si záznam či poslech a přijďte na další snídani. Těšíme se!


Kam dál?

Brain&Breakfast s Obonete S. Ubam - Černobílá cesta

Brain&Breakfast s Obonete S. Ubam - Černobílá cesta

Jak se žije lidem, kteří dostali do vínku kulturní a etnickou dvojakost? Proč se míšenci často cítí jako cizinci v obou zemích původu svých rodičů a jak moc skutečně touží po sounáležitosti a kulturní…

Brain&Breakfast s Gabrielou Končitíkovou - Inspirace Baťa

Brain&Breakfast s Gabrielou Končitíkovou - Inspirace Baťa

Odkaz Tomáše Bati nestačí pouze studovat a číst, ten se musí žít. Pro všechny baťovské principy platí jedno společné – jsou založeny na tzv. selském rozumu. K jejich začlenění do svého života nepotřeb…