Brain&Breakfast s Lenkou Hrabalovou: Arabové a ti ostatní

Máte pocit, že se v informacích o Blízkém východě nedá vyznat? Ve veřejném prostoru často zaznívají zjednodušené soudy, které vytvářejí dojem, že celý region je jednotný a že „co muslim, to terorista“. Skutečnost je mnohem složitější – a právě to je cílem této přednášky: představit historické souvislosti, vysvětlit základní pojmy a přiblížit rozmanitost náboženství, etnik a kultur Blízkého východu.
Přednášející Lenka Hrabalová je arabistka, íránistka, cestovatelka a autorka knih Saharské příběhy, Mozaikou Íránu, Dějiny v troskách, Neúrodný půlměsíc a Hrdinové Orientu. S Blízkým východem má dlouholetou osobní zkušenost.
Islám a jeho počátky
Islám vznikl v 7. století v okolí Mekky a Mediny. Prorok Mohammed, narozený v roce slona, prošel obtížným dětstvím a pracoval jako karavanní obchodník. Po sňatku s majetnou vdovou se mohl věnovat duchovním otázkám. V jeskyni se mu zjevil archanděl Gabriel s poselstvím, že ho Alláh vybral za proroka.
Mohammedova myšlenka uctívání jediného Boha narazila na odpor tehdejší společnosti, zvyklé na mnoho božstev. Roku 622 uprchl s následovníky z Mekky do Mediny, což muslimové považují za začátek vlastního letopočtu. Postupně sjednotil arabské kmeny a položil základy rozsáhlé říše.
Po jeho smrti vznikl spor o nástupnictví, který rozdělil muslimy na sunity (vůdce má být volen) a šíty (vůdce má být z prorokovy rodiny). V 7. a 8. století dosáhla arabská říše mimořádného územního rozmachu, přesto nebyla zpočátku plně islamizována.
Rozmanitost muslimského světa
Dnes žijí na světě dvě miliardy muslimů, na všech kontinentech. Mají společné pouze tři prvky: víru v jediného Boha (Alláha), uznání Mohameda jako posledního proroka a Korán jako posvátnou knihu. Ve všem ostatním se liší.
Korán, původně šířený ústně, byl sepsán asi sto let po vzniku islámu. Neexistuje jednotná autorita, a proto má různé výklady – od liberálních po radikální. Text je psán arabsky, ale jednotlivé dialekty se mezi zeměmi výrazně liší.
Kulturní a náboženský obraz regionu
Blízký východ není jen muslimský. V Iráku je oficiálně uznáno 14 křesťanských církví, v Perském zálivu žijí hinduisté i buddhisté, v Maroku muslimové a Židé. V minulosti byla v muslimském světě často větší náboženská tolerance než v Evropě.
Rozmanitost umocňuje etnická pestrost – například v Senegalu existuje 47 etnik, v Mauretánii ovlivňuje celou společnost složitý vztah mezi bílými a černými komunitami. V mnoha oblastech žijí kočovníci mimo dosah státní správy.
Historicky byla oblast křižovatkou Asie, Afriky a Evropy. Otroctví a nucené migrace promíchaly místní populace a kultury. Krajina je stejně pestrá, najdeme zde hory, pouště, jezera i úrodná údolí Eufratu a Tigridu.
„V Evropě jsme historicky byli vůči jiným náboženstvím mnohem méně tolerantní než muslimové.“
Historické kořeny dnešních problémů
Ve střední Evropě se muslimský svět spojoval především s Osmanskou říší. Po jejím rozpadu po první světové válce Británie a Francie rozdělily území bez ohledu na místní etnika, náboženství a historii (Sykes–Picotova dohoda, 1916). To vytvořilo trvalý pocit zrady a položilo základy mnoha dnešních konfliktů.
Další zlom přišel v 70. letech: íránská islámská revoluce, radikalizace v Saúdské Arábii, válka v Afghánistánu. Výsledkem byla vlna radikalizace a vznik nových bojišť po celém světě. V roce 2003 invaze do Iráku odstranila diktátora, ale zanechala mocenské vakuum.
Radikalizace a deradikalizace
Radikalismus dnes existuje, ale není většinový. K jeho šíření přispívá propaganda a zoufalé sociální podmínky. Tam, kde stát selhává, přicházejí radikální skupiny s nabídkou pomoci.
Některé země se snaží o opak – například Maroko zavedlo státní verzi umírněného islámu a vyváží své duchovní do zahraničí.
„Blízký východ byl rozparcelován bez přání a účasti místních populací, bez ohledu na etnika, náboženské skupiny, kmeny, klany, historii. Bez ničeho. Tak, jak se to hodilo Evropanům.“
Migrace, klima a budoucnost
Migrace z regionu není způsobena jen válkami, ale i změnou klimatu – extrémní teploty, nedostatek vody a zasolování půdy ztěžují život milionům lidí. Odborníci varují, že budoucí konflikty mohou být vedeny právě o vodu.
Jiný pohled na Blízký východ
Navzdory všem problémům zůstává Blízký východ fascinující oblastí s bohatou historií, kulturou a pohostinností. Média často zdůrazňují jen negativní události, ale realita je pestřejší. Lidé tu dokáží žít radostně i přes přísná pravidla nebo chudobu.
Lenka Hrabalová shrnuje: „Blízký východ je úžasný, komplexní a rychle se měnící. Je to nekonečná studnice k objevování a míst, kde se cítím doma.“
Zaujalo?
Užijte si záznam či poslech a přijďte na další snídani. Těšíme se!
Kam dál?
Brain&Breakfast s Danielem Prokopem - Slepé skvrny
Neřešené problémy v českém sociálním systému, které se týkají exekucí, bytové nouze, nerovných šancí ve vzdělávání či pozice samoživitelek a chudších rodičů. Jaké věci může zhoršit pandemie koronaviru…
Brain&Breakfast s Jánem Košturiakem: Poslední budú prví
Ján Košturiak se v prosincové snídani rozhodl zpochybnit některé metriky, kterými měříme vyspělost naší společnosti a zaměřit pozornost na ty, kteří jsou slabí, zranění, osamělí, "neviditelní" a nepot…