Jak na firemní kulturu (3) - Příležitosti

Dneska se podíváme na jednotlivé aspekty dobrého firemního prostředí, ve kterém ohýnky vnitřní motivace nebudou zbytečně hašeny. Můžete tak objevit, kde máte největší příležitost, nebo naopak, co jsou již teď vaše silné stránky firemní kultury, na kterých můžete stavět.

Nejdřív odstraňte to, co lidi štve

Znovu se vrátím k myšlenkám, o kterých jsem psal v prvním díle této série. První věc - pokud chcete vytvořit prostředí, kde lidem jejich ohýnky hoří, je třeba odstranit to, co lidi štve na denní bázi.

Zkusil jsem se zamyslet, co by mně osobně fakt vadilo z pozice zaměstnance:

  • Dělám nesmyslnou nebo zbytečnou práci - to mi sebere veškerou energii. Zkuste si představit, že stavíte hrad z písku. A když ho dostavíte, přijde vlna, která vám ho zboří. Jak dlouho vás to bude bavit?
  • Nikdo mě neposlouchá - a když už, stejně se nic nezmění. Jako člověk v "první bojové linii" víte moc dobře, co nefunguje a co by firma měla zlepšit. Ale bohužel to nikoho nezajímá a vám tak nezbývá než "držet hubu a krok". Jak dlouho to vydržíte, než rezignujete?
  • Musím si krýt záda - a tedy plýtvat energií na obranu sebe samotného. Pokud je týmové prostředí toxické, musíte věnovat spoustu energie tomu, abyste si zachovali tvář, anebo dělali politiku. Pokud se v tom zrovna nevyžíváte, pak je to zbytečně ztracená energie, kterou byste mohli využít na něco smysluplnějšího.
  • Nemůžu se spolehnout na ostatní - další energie věnovaná myšlením za své kolegy. Na něčem se domluvíte, a pak abyste se neustále připomínali a naháněli své kolegy. V nejhorším si to budete muset udělat sami. Kolik své energie na tom vyplýtváte?
  • Nemám vhodné nástroje pro práci - zkuste lopatkou zorat pole, jak dlouho vás to bude bavit? Neplýtvá někdo vaší energií jen proto, že mu vaše práce nepřijde důležitá?
  • ...

Toto zdaleka není úplný výčet, ale spíš zamyšlení, jakým směrem se ubírat. Každá taková situace totiž bere energii a plamínek motivace v nás postupně uhasíná. A když už není žádný plamen, pak spadáme mezi těch 85 % demotivovaných a vyhaslých lidí.

Skvělá zpráva však je, že pokud kteroukoliv z těchto oblastí vylepšíte, pak se z toho může stát vaše silná stránka a naopak to bude držet a podporovat další angažovanost vašich lidí.


O čem psal Jirka Halousek v předchozích dílech svého seriálu o firemní kultuře?

O motivaci → a o zavádění firemní kultury →

Jak na firemní kulturu (1) - Motivace

Spousta šéfů a manažerů přemýšlí nad tím, jak své lidi motivovat, aby dělali víc. Kladou si otázku: "Proč nejsou angažovaní, jako já? Jak je mám k tomu donutit? Nabídnu jim prachy, a pak to bude určit…

Jak na firemní kulturu (2) - Kde začít

Tým je odrazem leadera a leader je ten, kdo určuje, jaká firemní kultura ve firmě bude. Ať je vám to milé, nebo ne, ryba smrdí od hlavy. Takže pokud jste šéf a říkáte si, že vaše firemní kultura zrovn…