Tip Davida Vrby #142 - Změna se šíří jako virus

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Změna se šíří jako virus.


Ještě před více než rokem jsem slýchával od CEOs, že by se jimi plánovaná změna měla šířit jako virus. Dnes jsme schopni si lépe představit, co to znamená. Tuto metaforu rozvedu.

Většina (až 80 %) transformací, ale třeba i implementací strategie nebo iniciativ jako digitalizace, agile, inkluze... se nedaří. Právě proto, že nechápeme, jak se změna i onen virus šíří.

Velká změna ve velkých skupinách lidí (třeba firmách) je přesně o tom, co jsem sledovali poslední rok. Rychlé šíření je výsledkem chování (nenošení respirátorů, nerespektování pravidel, ignorance…). Chování je zase výsledkem našich postojů, toho v co věříme, v angličtině – beliefs.

Dlouho jsem čekal na knihu a teorii, která řízení velkých změn popíše tak precizně a srozumitelně jako Change: How to Make Big Things Happen. Autor Damon Centola vědecky podložil, a tak mi pomohl dát si do souvislostí to, co vím (a uváděl jsem v tipech) od Jona Katzenbacha, Carol Dweck, Ed Scheina ale i ze svých zkušeností.

Velká změna se stane pouze tehdy, podaří-li se změnit beliefs jako první. A jak říká Francis Frey, nová beliefs se musí naučit. To se geniálně povedlo Nadellovi v Microsoftu s knihou Nastavení mysli v ruce. Beliefs ovlivní chování a to přinese výsledek. Milý CEOs, pokud tohle nepochopíte, začít se změnou je absolutní nesmysl.

Druhý metafaktor pro změnu je role vnitřních influencerů, kteří vytváří tzv. široké mosty a neformální sociální síť napříč firmou. Funguje to stejně jako na sociálních sítích. I v tomto případě už o influencerech psal právě Jon Katzenbach a nazýval je AIL. Takže, milý CEOs, ještě jednou, pokud je nemáte identifikované a na své straně, do změny se nepouštějte.

A teď vzkaz do velkých firem, které nejraději mluví o velkých změnách a transformacích. Bez radikální změny v oblasti beliefs vašich manažerů (často těch v nejvyšších řádách) se nic nezmění. Basta :)

-David


Novinka: „MÁM OTÁZKU”

Otázky mají neuvěřitelnou sílu, a proto se David Vrba rozhodl sdílet každý pátek jednu otázku, která vaše svědomí nenechá klidným. Vyprovokuje vás k hlubšímu zamyšlení, uvědomění si některých rozhodnutí a pomůže vám posunout se vpřed.

Pokud chcete od dubna pravidelně dostávat hlubokou otázku k zamyšlení do vašeho e-mailu, přihlaste se k odběru.


Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?

Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.


Co se nikdy neztratí...



A víte, čeho litovat nikdy nebudete? Vzdělávání se v co nejširším spektru témat, která hýbou jak společností, tak námi samými. A přesně za tímto účelem jsme založili Red Button EDU.