Tip Davida Vrby #150 - SMART nebo FAST

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

SMART nebo FAST

Je čas mrknout znovu na cíle a jak s nimi pracujeme. Asi se shodneme na tom, že bez dobře identifikovaných cílů to nejde. Platí to pro firmy a v jistém ohledu i pro nás osobně. Když se na ně v dobré firmě zeptám, někdy dostanu odpověď stylu: No jasně, cíle máme. A potom k tomu hrdě dodají, že jsou SMART.

Víte, že metoda SMART slaví tento rok 40 let? Světu ji tehdy představil bývalý ředitel washingtonských vodáren George T. Doran. Přesto je stále mnoho firem a lidí v nich, kteří své cíle pojmenovat schopni nejsou. Cíle by měly reflektovat priority. Pokud nejsou určené cíle, nejsou vyjasněné priority. To způsobuje nejasný fokus a spirála neefektivity se roztáčí. Snad to takto není i u vás.

Jen pro zopakování, jaké jsou tedy SMART cíle? Musí být specifické (specific), dále měřitelné (measurable), dosažitelné (attainable), realistické (realistic). V poslední řadě musí být ohraničené časem (timely). Stále to dává velký smysl.

Nicméně doba se mění. Kdo sleduje Verne Harnishe, ví, že je třeba se po 40 letech někam posunout. K tomu nám opět pomůže skvělý acronym. Tentokrát FAST. Už nám asi nestačí být chytří, musíme být i rychlí. Ale vážně, FAST mi dává smysl ještě více.

Takže FAST cíle jsou často diskutované (frequently discussed), ambicioźní (ambitious), specifické (specific) a hlavně zcela transparentní (transparent).

To nejodlišnější je asi „F“. O cílech je třeba se bavit často, nikoli jen na konci kvartálu. K tomu pomohou denní stand ups a weekly huddles. O „A“ a „S“ se postarají právě třeba OKRs, o kterých jsem se rozepsal v tipu #139. Neméně důležité je „T“, kdy cíle všech jsou viditelné všem. Jde do jisté míry o formu sociálního tlaku, který mimochodem velmi dobře funguje.

Zdá se vám to jasné ? Ano, je to jasné, bohužel nikoli časté.

— David


Novinka: „MÁM OTÁZKU”

Otázky mají neuvěřitelnou sílu, a proto se David Vrba rozhodl sdílet každý pátek jednu otázku, která vaše svědomí nenechá klidným. Vyprovokuje vás k hlubšímu zamyšlení, uvědomění si některých rozhodnutí a pomůže vám posunout se vpřed.

Pokud chcete od dubna pravidelně dostávat hlubokou otázku k zamyšlení do vašeho e-mailu, přihlaste se k odběru.


Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?

Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.


Co se nikdy neztratí...



A víte, čeho litovat nikdy nebudete? Vzdělávání se v co nejširším spektru témat, která hýbou jak společností, tak námi samými. A přesně za tímto účelem jsme založili Red Button EDU.