Tip Davida Vrby #152 - Vize nestačí!

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Vize nestačí!

O firemní vizi, osobní vizi nebo vizi země by se dalo mluvit a psát opravdu dlouho. Je to velmi důležitá disciplína, přesto, z důvodů pro mne neznámých, velmi opomíjená. Opravdu jen málo lidí (asi 20 %) zná vizi své firmy. Ještě méně zná svou osobní vizi. O vizi naší země ani nemluvím.

Pokud chcete této disciplíně rozumět více než ostatní (tzn. skoro všichni), začněte studovat Jima Collinse. Vlastně myslím, že nepotřebujete nic víc, protože všichni ostatní z něj vycházejí. Doporučuji knihy Great by Choice a BE. 2.0. V obou najdete nástroje, koncepty a skvělé příběhy, jak robustní vizi vytvořit.

Jen ve zkratce. Každá robustní vize má jasně identifikované poslání. Tedy PROČ jsem na planetě. K tomu je třeba určit klíčové hodnoty a taky BHAG, pořádný cíl. Dále nesmí chybět brand promise – co vás odlišuje od ostatních. Potom už následuje jenom JAK. Tím začíná samotná strategie, ideálně rozdělená do více let a kvartálů.

To nás přivádí k dalšímu tématu. Mít vizi nestačí. Podle studie PWC, kterou zmiňuje článek v HBR, jen 8 % firem (resp. jejich lídrů) exceluje v obou disciplínách, tedy v tom vizi vytvořit, ale také ji realizovat. Na rovinu, myslím si, že exekuční schopnost je ještě větší problém, než samotná tvorba vize. Jak je to u vás?

I o tom mluví a píše hlavně Verne Harnish a jeho ScaleUp metodologie, která na Jima Collinse navazuje. Ve zkratce by se dalo říct, že jde o tři oblasti, které si žádají solidní disciplínu: 1) Jasnost priorit. Máte je? Pro tento rok a tento kvartál? 2) Dále schopnost sledovat data, která nám řeknou, jestli se daří. 3) Nakonec jde o rytmus setkávání.

Mimochodem, léto je skvělý čas udělat si inventuru vize a strategie. Taky se dá mrknout kritickým okem na to, jak vypadá vaše disciplinovanost při její exekuci.

— David


Novinka: „MÁM OTÁZKU”

Otázky mají neuvěřitelnou sílu, a proto se David Vrba rozhodl sdílet každý pátek jednu otázku, která vaše svědomí nenechá klidným. Vyprovokuje vás k hlubšímu zamyšlení, uvědomění si některých rozhodnutí a pomůže vám posunout se vpřed.

Pokud chcete od dubna pravidelně dostávat hlubokou otázku k zamyšlení do vašeho e-mailu, přihlaste se k odběru.


Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?

Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.


Co se nikdy neztratí...



A víte, čeho litovat nikdy nebudete? Vzdělávání se v co nejširším spektru témat, která hýbou jak společností, tak námi samými. A přesně za tímto účelem jsme založili Red Button EDU.