Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.
Otevřete okna, otevřete knihy!
Všude nám radí, abychom otevírali okna (a větrali). Já vám radím otevřete knihy. Už jste slyšeli pojem open book management? Dozvěděl jsem se o něm asi před 10 lety na svém prvním školení Rockefeller Habits. Verne Harnish tam mluvil o Jacku Stackovi, velmi uznávaném CEO.
Teze Jacka Stacka a koncept GGOB byly mimochodem velkou inspirací i pro Reeda Hastingse, tedy CEO Netflixu. Oč tu běží? Řeknu vám svůj příběh. Před 2 lety jsem byl v USA poprvé na zápase (amerického) fotbalu. Bylo to na úžasném stadionu LA Rams. Hráli proti Green Bay. To bylo vše, co jsem o tom (narozdíl od mého syna) věděl. Neznal jsem pravidla, nerozuměl jsem výsledkům. Přišlo mi to jako totální pakárna.
Tak nějak se asi cítí lidé ve firmách, když nerozumí výsledkům (a výsledovce), když neví, jestli se jejich družstvu vede dobře, nebo ne. Rok poté jsme jeli se synem do USA znovu. Na zápasech v Denveru a Houstonu jsem už rozuměl pravidlům (lépe). Byl to skvělý zážitek. Nesrovnatelný s tím prvním. Asi chápete proč.
Jack Stack se rozhodl, poté co se stal CEO krachující firmy, vysvětlit všem lidem finance – pomyslně jim otevřel finanční knihy. Začal s nimi mluvit jako s dospělými, ne jako s dětmi, které přece P&L neporozumí. Mrkněte na transakční analýzu pro pochopení, proč bychom (my lídři) měli s lidmi hovořit jako s dospělými.
Co vy, jste transparentní ohledně výsledků, ale i mnoha dalších věcí? Je toho totiž jen málo, co se sdílet nedá (budoucí akvizice, témata ryze osobní…). Vše ostatní by měli vědět všichni. Lidé i děti pochopí více, než si myslíme. A když to chápou, jsou angažovanější, cítí více sounáležitosti.
Šéfové, zapřemýšlejte před koncem roku, co kryjete před kolegy zbytečně. Ptejte se – proč vlastně tohle nesdílet, třeba pro pochopení kontextu. Je to jedna z dalších aktivit zadarmo, která má přímý pozitivní vliv jak na vztahy, tak na výsledky.
- David
Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?
Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.