Tip Davida Vrby #164 - Skeptikové a nevěřiči

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Skeptikové a nevěřiči


Asi je taky znáte. Zkuste si je připomenout a uvědomit si, kolik jich kolem sebe máte. Proč se ptám? Když je jich moc, je to špatně. Pokud nejsou žádní, je to taky nebezpečné a hrozí groupthink. K tomu se ještě vrátím.

Nedávno jsem psal o Jimu Collinsovi a jeho slavném výroku v knize Good to Great. Říká, že když tvoříte tým, tak napřed hleďte na „kdo” a potom „co”. Co ale když už tým máte, co když ho zdědíte? A ještě hůře, co když se s ním chystáte na misi, na změnu, na transformaci?

Potom je třeba se mrknout jaká je proporce. Z mé zkušenosti (ale ověřeno studiemi) je často situace následující. 20 % lidí vás přirozeně následuje, chce změnu. 60 % vyčkává a zbytek je hlasitě, nebo hůře partyzánsky, proti. To jsou právě pesimisté, skeptici a nevěřiči.

K tomu malá poznámka. Zajímavé je, že když se optimisty zeptáte, kde se na ose mezi pesimistou a optimistou nachází, řekne vám, že je optimista. Pesimista řekne něco jako: Já? Pesimista? Já jsem pragmatik. Tak se nenechte zmást.

Ale vážně, pesimistů je třeba se zbavit docela rychle. Jsou nakažliví jako shnilé jablko. Nakazili by oněch 60 %. Pokud se neprobudí, musí z kola ven. Tím probuzením může být třeba školení o roli pozitivity a nastavení mysli.

Když rozeberete všechny úspěšné transformace, vždy během nich došlo k velkým obměnám v klíčových rolích (ideálně do 6 měsíců). Vždy to byli skeptici a nevěřiči. Proč je ale dobré si nějaké (vědomě či nevědomě) nechat?

Organizace musí nějaké skeptiky, pragmatiky, rebely, challengery mít. Pozitivní psychologie mluví o proporci 5:1. Starají se o to, aby byl ve firmě zdravý konflikt, aby se rozhodovalo dobře, aby kritické myšlení zůstalo stále v centru dění.

Ano, jsem v této oblasti radikálnější, než jsem býval. Realita, ale hlavně empirie mě k tomuto názoru přivedla. Než se pustíte do změny, mrkněte se proto velmi kritickým okem na váš tým.

— David


Vstupte do světa vzdělávání

Pravidelné pořady s inspirativními osobnostmi nejen ze světa inovací a podnikání. Interaktivní diskuze s experty i ostatními diváky založená na výměně zkušeností. Profesionální metodiky, které otestují všechny nově nabyté poznatky v praxi. To všechno je Red Button EDU, online vzdělávání, které vás vtáhne.

Přečtěte si o dalších důvodech, proč se připojit k RB EDU →


Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?

Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.