Brain&Breakfast s Petrem Skondrojanisem- Jedinečnost

Petr Skondrojanis se v rámci své inspirativní přednášky na Brain&Breakfast věnoval tématu jedinečnosti. Prozradil, jak ji hledá u sebe, jak ji dostává do svého podnikání a jak pomáhá designovat firemní kultury postavené na každodenní tvorbě jedinečnosti.

Petr se věnuje náboru zaměstnanců a personalistice téměr 30 let. Jeho aktuální počin je portál cocuma.cz, jež pomáhá firmám s obsahem, který mohou s hrdostí šířit za hranice svých kanceláří a kterému budou lidé zvenčí důvěřovat, rozumět a díky němu se pro firmy nadchnou. Aktivně se Petr věnuje firemní kultuře a jako mentor pomáhá firmám se změnou uvnitř, aby byly smysluplnější a přitažlivější a aby jejich kultura byla postavená na dobrých standardech, hodnotách a kvalitních vztazích.

Svými postoji se vymezuje nesmyslům v HR (včetně pojmenování HR jako takového), egocentrismu, sebestřednosti a oportunismu v managementu. Jeho PROČ je úsilí, aby dobrá práce byla životním standardem, a jeho JAK je čestně, opravdově a upřímně.

Hledání vlastní jedinečnosti

Založil personální agenturu, pořídil si oblek z Thajska, protože to se v té době dělalo. Měl i pěknou exekutivní asistentku, která se později stala jeho ženou. Ona byla první, co Petrovi řekla věci na rovinu, jak je viděla. Nakonec ho z agentury poslala pryč, protože tvrdila, že ho ta práce nebaví a nenaplňuje ho. To si uvědomil hlavně po tom, co navštívil první pražský TEDx v roce 2010, který byl opravdu napěchovaný inspirativními řečníky. Asi nejvíce ho oslovila paní Františka Hana Garlíková, která v 92 letech bezestrachu podnikala a neřešila zbytečné malichernosti. Druhý den pak zašel za svým společníkem, že prodává svůj podíl.

Sice v té době vůbec netušil, co bude dělat, ale byl přesvědčený, že to tak má být. Štěstí totiž není nikdy tam venku. Člověk potřebuje najít to, co ho dělá šťastným a při tom kolem vás nikdo nebude. To hledání může trvat klidně i celý život, důležité ale je to uvědomění. Nové obzory získal i díky knihám jako: Svoboda v práci, Respektovat a být respektován, Štěstí doručeno, Čtyři dohody, Moc přítomného okamžiku či Kraď jako umělec.

Často potkávám kolem sebe lidi, kteří naplňují očekávání těch druhých, ne ty svoje.

Petrovi došlo, že žije život podle představ druhých. Od té doby, co se narodíte, tak jste pořád někomu vděční. Máte závazky vůči matce, že vás porodila, otci, že budete hrát fotbal, vůči kamarádům, vůči své ženě v manželství.

A tak než začne cokoliv dělat, zamýšlí se nad tím, odkud pramení motivace se do toho pustit. V případě, že je to vnější motivace, tak v tom cinká ještě nějaký vzorec, kde se chce někomu zavděčit.

Proč to dělat jinak

Petr nakonec začal pracovat na nějakou dobu v LMC a tam si postupně uvědomoval, jak dřív v té jeho personálce posílali zdroje z bodu A do bodu B. Nikdo neřešil, jestli dotyčný v té práci bude šťastný, jestli zapadne do kolektivu, apod. Díky LMC viděl, jak firmy dělají nábor. Stávalo se, že se vzal inzerát několik let starý a jen se aktualizoval, jinak žádná změna. A tak i to byl jeden z důvodů, proč vznikla Cocuma.

Asi jako jediný portál hledá podstatu firmy, aby dokázali zážitek zaměstnanců prezentovat dál a zároveň se snaží zkreativnit nábor. Díky firemnímu profilu na Cocumě se k firmě připojí kandidáti, jejichž motivace je její příběh a kultura, ne benefity. Od HR marketingu se tak posouvají k employee experience. Je dobré si uvědomit, že generaci Z neosloví textový inzerát. Tu zaujme video nebo fotky, ta už nebude číst text.

Odlišností je, že si v Cocumě vybírají firmy, které můžou u nich inzerovat. Spolupracují jen s těmi, za které by dali ruku do ohně a nechali by tam s čistým svědomím pracovat i svoje kamarády. Petr tomu říká Batman level integrity- dodržuje své principy a zásady a to i ve chvíli, kdy by bylo jednodušší porušit je.

Chceme inspirovat trh, jak se dá dělat nábor jinak

Budování jedinečnosti ve firmě

Petr pomáhá re/designovat firemní kultury a hledá unikátnost v jednotlivých firmách. Je třeba stavět na pevných hodnotových základech, mít dobré standardy a společná pravidla. Ruku v ruce se v takovém prostředí vytváří pozitivní atmosféra a i díky tomu se přirozeně dostaví lepší výkon. Je potřeba vytvářet komplexní systémy, ve kterých všichni vědí, co mají dělat, mají společné principy a pravidla. Lidé tam pak jsou kvůli jejich vnitřní motivaci a ne kvůli penězům.


Zaujalo?

Užijte si záznam či poslech a přijďte na další snídani. Těšíme se!


Kam dál?

Brain&Breakfast s Ondřejem Vlčkem - Od brigádníka po CEO Avastu

Ondřej se ve svém Brain&Breakfast povídání zaměřil hlavně na svou kariérní cestu a co se během ní naučil. Zmínil také svůj vztah k penězům a vznik Nadace rodiny Vlčkových. Ta velmi výrazně vstoupila d…

Brain&Breakfast s Obonete S. Ubam - Černobílá cesta

Jak se žije lidem, kteří dostali do vínku kulturní a etnickou dvojakost? Proč se míšenci často cítí jako cizinci v obou zemích původu svých rodičů a jak moc skutečně touží po sounáležitosti a kulturní…