Tip Davida Vrby #145 - Zdravý rozum?

Manažerský tip Davida Vrby. Každé pondělí. K ranní kávě. Tipy z praxe Davida Vrby.

Zdravý rozum?


Proč je zdravého rozumu tak málo? Nebo hezky česky, proč je common sense tak uncommon? Tuto otázku si kladu často a mám obavy, že stále častěji. Už jsem dané téma částečně rozebíral v tipu o humanokracii a byrokracii.

Vždy jsem byl tak trochu rebel a vše, co mi nedává smysl, řeším nejraději hned. Ne vždy to dělá radost členům mé rodiny. Ale vážně, myslím, že je to velké téma, a mám radost, že o tom někdo zapřemýšlel hlouběji.

Je to Martin Lindstrom, kterého byste měli znát. V knize The Ministry of COMMON SENSE vysvětluje, co dělat, když máte pocit, že něco nedává smysl.

Tato kniha (u které se určitě zasmějete) dává odpověď, proč se mi zdá, že zdravého rozumu ubývá. Ten má totiž přímou souvislost s empatií. Její úroveň v poslední době bohužel klesá. Velmi to souvisí s časem před obrazovkou, kdy se naše empatie prokazatelně snižuje.

Dříve nebo později se budeme vracet do kanceláří, zcela nebo zčásti. Udělejme si revizi toho, co dává smysl a co ne – uvnitř organizace, ale taky směrem k zákazníkům. Je čas založit si svá (fakticky nebo jen pomyslně) ministerstva zdravého rozumu, o kterých Martin píše.

Zastavme se a připomeňme si taky, co je empatie a jak se posiluje. Lídři, ptejte se více lidí, co chtějí a co ne. Nerozhodujte (od pasu) za ně. Vtáhnout lidi do rozhodnutí posiluje jak empatii, tak common sense.

Kdo má u vás na starosti zjednodušování? O tom jsem už taky psal. Máte seznam věcí, které je třeba zjednodušit, pro lidi v práci nebo pro zákazníky? Jste v komunikaci dostatečně srozumitelní?

Myslím, že to do sebe zapadá: smysl, zjednodušování, boj s byrokracií, srozumitelnost, vědomé rozhodování na základě vědy, ale i reálných potřeb lidí, to vše jsou základy něčeho, čemu říkám common sense leadership. Ten teď bude třeba.

— David


Novinka: „MÁM OTÁZKU”

Otázky mají neuvěřitelnou sílu, a proto se David Vrba rozhodl sdílet každý pátek jednu otázku, která vaše svědomí nenechá klidným. Vyprovokuje vás k hlubšímu zamyšlení, uvědomění si některých rozhodnutí a pomůže vám posunout se vpřed.

Pokud chcete od dubna pravidelně dostávat hlubokou otázku k zamyšlení do vašeho e-mailu, přihlaste se k odběru.


Chcete Davidovi něco sdělit? Nebo máte na srdci konstruktivní feedback, jak jeho pravidelný newsletter ještě vylepšit?

Sdílel vám TIP někdo z přátel a příští pondělí už chcete ve svém inboxu najít svůj vlastní čerstvý TIP přímo od Davida? K odběru se přihlásíte následujícím tlačítkem.


Co se nikdy neztratí...



A víte, čeho litovat nikdy nebudete? Vzdělávání se v co nejširším spektru témat, která hýbou jak společností, tak námi samými. A přesně za tímto účelem jsme založili Red Button EDU.